Arhiva pentru: October 7th, 2013

Proiect ERP la Melinda Instal; despre beneficii si ROI

melinda instalCu un Director General convins că succesul unui proiect ERP ține de selectarea soluției potrivite, Melinda Instal a ales Microsoft Dynamics AX pentru susținerea unei afaceri de peste 30 milioane EUR. Procesul de selecție a fost foarte meticulos, a durat 6 luni și a inclus prezentări de la 8 furnizori, analiză de funcționalități și verificarea referințelor. Alegerea a fost însă cea potrivită, iar soluția Microsoft Dynamics AX, implementată de compania XAPT, a devenit baza deciziilor luate de echipa managerială și a contribuit la îmbunătățirea indicatorilor economici ai Melinda Instal.

 Ce este de stiut despre Melinda Instal?

Melinda Instal face parte, alături de Melinda Steel, din grupul Melinda înființat în 1994 si este unul dintre jucătorii de top pe piața materialelor și componentelor pentru instalații. La începutul anilor 2000, compania s-a extins intens atât la nivel regional prin deschiderea de filiale în mai multe județe dar și prin diversificarea produselor și serviciilor oferite pe ambele linii de business: distribuție și retail. În mod curent, compania are o prezență națională  printr-o rețea proprie de depozite regionale (în București, Bacău, Craiova, Tg Mureș, Cluj, Timișoara, Oradea, Baia Mare, Bistrița și Brașov) ce însumează 16.500 mp și o rețea de 16  magazine, cu peste 5.000 mp suprafața totală de expunere. Melinda Instal comercializează peste 12.000 de produse: materiale și componente pentru instalații de apa, gaz, încălzire, canalizare precum și soluții complete pentru baie.

Cu sediul central în Odorheiu Secuiesc, Melinda Instal are peste 250 de angajați și un parc auto propriu cu cca. 100 de mașini. Pentru 2011, cifra de afaceri la nivelul grupului Melinda a fost de peste 70 milioane EURO, cu un aport de 35-36 milioane EUR din partea Melinda Instal. Conform analizelor, Melinda Instal deține o cota de 5% și ocupa locul 3 pe piața de profil (comerț cu materiale pentru instalații).

Conjunctura proiectului ERP

În 2003, Melinda Instal a optat pentru implementarea unui ERP dezvoltat de un furnizor local, soluție orientată cu precăderea asupra gestionării proceselor financiare dar completată ulterior cu aplicații dezvoltate in-house pentru gestiunea unor activități specifice. Lipsit de o analiză temeinică, proiectul nu a fost însă la nivelul așteptărilor, atât din punct de vedere al soluției în sine care era destul de limitată ca funcționalități cât și al implementării care nu s-a derulat conform planificării inițiale. Mai mult, customizarea excesivă nu permitea efectuarea unui up-grade la noile versiuni dezvoltate de furnizorul respectiv. Astfel, creșterea în volum și complexitate a activității Melinda Instal din perioada 2003-2008 nu a putut fi susținută de această soluție informatică, iar compania se confrunta cu imposibilitatea gestionarii activității pe multiple centre de profit, lipsa de transparență pe tipuri de activități, imposibilitatea derulării unei politici comerciale la nivel de sucursale,  depozite supradimensionate și sume mari de bani blocate in stocuri etc. Mai mult, echipele de vânzări nu aveau acces la informații în timp real despre stocuri, iar rapoartele manageriale se obțineau cu dificultate. „Am realizat în timp că deși veniturile companiei erau în creștere profitabilitatea era scăzută. Soluția informatică nu permitea o transparență a liniilor de business, prin urmare investeam și alocam aceleași resurse tuturor activităților, indiferent dacă erau mai mult sau mai puțin profitabile. Dacă în prima jumătate a anilor 2000, marginile bune pe care le înregistram ne permiteau sa finanțăm inclusiv prostia, după cum spune proprietarul grupului Melinda, criza economică ne-a determinat să schimbăm atitudinea” afirmă András Lehel  General Manager Melinda Instal.

Citeste continuarea »